Školní vzdělávací program
ŠVP PV: Čj. 01/ 2013 - 16 Školka plná zábavy
(pouze výtah ze ŠVP PV)
Zaměření školy
Mateřská škola vychází ve svém zaměření z vnějšího prostředí, ve kterém se nachází, ze schopností pedagogických pracovníků, individuálního zaměření dítěte, spolupráce s rodiči, spolupráce s partnery, tradic a přirozeného plynutí času.
- Výchova a vzdělávání dětí v reálném čase s využitím tradic, které jsou pro naši zemi specifické
- Propojení výchovy a vzdělávání dětí s tradicemi a děním našeho města
- Aktivní poznávání přírody v reálných podmínkách
- Zájmová činnost vedená pedagogy ve školním roce 2013/14
- Kroužek německého jazyka
- Kroužek flétničky
- Kroužek zdravotního cvičení
- Kroužek grafomotoriky
- Rozvoj spolupráce s rodiči
- Rozvoj spolupráce s partnery
- Rozvoj mezinárodní spolupráce
Vzdělávací obsah ŠVP PV
Program je rozložen do 12 tématických bloků.
1. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Lednové poznávání života očima dětí
( zima,vývoj člověka - mezníky, plynutí času, EU, kultura)
|
Sněhuláček panáček
Jak si žijí …..
Také budu jednou babičkou a dědečkem
Skřítek Ciferníček
|
2. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Únorové poznávání života očima dětí (masopust, život zvířat, odlišnosti životního stylu, prehistorie, lidské tělo, zápis do ZŠ)
|
Putování s dinosaury
Hrátky se zvířátky
Karneval na hradě
Život mezi Eskymáky
|
3. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Březnové poznávání života očima dětí
(jaro, ekologie, zvířata, květiny, materiály)
|
Putování s dinosaury
Hrátky se zvířátky
Karneval na hradě
Život mezi Eskymáky
|
4. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Dubnové poznávání života očima dětí
(tradice, proměny, příroda, bezpečnost)
|
Velikonoce
Jarní svátky a slavnosti
Kdo na jaře čaruje
Hasiči
|
5. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Květnové poznávání života očima dětí
(rodina, počasí, tradice, vzájemné vztahy)
|
Rodina, místo kam patříme
Nový člen rodiny
Maminka má svátek
Hrajeme si s barvami
Zpívané počasí
|
6. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Červnové poznávání života očima dětí
(bydliště, tradice - MDD, konec školního roku, zvířata, příroda, cestování)
|
Kde bydlím já, kde bydlíš ty
Kdo bydlí v domku
Jak se hraje na zahradě
Výtvarné hrátky
Brouci a jiná zvířátka z louky
|
7. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Červencové poznávání života očima dětí
(prázdniny, hry, zábava, seznamování s dětmi z jiných MŠ)
|
Šikovné léto
Chytej a házej
Beruška je na louce šťastná
|
8. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Srpnové poznávání života očima dětí
(prázdniny, hry, zábava, seznamování s dětmi z jiných MŠ)
|
Lano ve třídě a na zahradě
Kouzelné prázdniny
Zpívané pohádky
Sindibádova dobrodružství
|
9. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Zářijové pozvání života očima dětí
(seznamování, adaptace, sebeobsluha, bezpečí)
|
Ahoj, nazdar, už jsem tady
Kamarád
Šel medvídek do školky
Ovoce a zelenina
Kuřátko a obilí
|
10. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Říjnové poznávání života očima dětí
( roční období, fauna, flóra, vlastenectví,houby)
|
Tisíc skřítků podomníčků
Dům, domov, domeček
Rozmary počasí
Sedí kos na keříčku
Chodí houbař po lese
|
11. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Listopadové poznávání života očima dětí
(proměny, barvy, podzim, fauna,flóra,tvořivost)
|
Tiše, tiše, ježek spí
Šikovný podzim
Podzimní pohádka
Medvědí pohádky
Podzimní putování se skřítkem
Poklady přírody
Padá listí
|
12. Téma a název měsíčního celku
|
Podtémata
|
Prosincové poznávání života očima dětí
(tradice, překvapení, fantazie, besídka, slavnosti)
|
Martin jede, zimu veze
Šikovná zima
Čertoviny
Čertí školka
Martin veze na zimu sněhobílou peřinu
Zimní království
Vánoční pohádka
Vánoční posezení s rodiči
|
Integrované výchovně-vzdělávací programy
- Grafomotorika
- Ekologický program
- Pohybové aktivity
- Logopedická prevence
- Prevence ochrany zdraví a sociálně patologických jevů
- Relaxační program
- Základy německého jazyka
- Základy hry na flétnu
- Základy aerobiku
- Eko výtvarná výchova
- Dramatický kroužek
Rámcové cíle předškolního vzdělávání
Záměrem předškolního vzdělávání je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést je tak, aby na konci předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou (kompetentní, způsobilou) zvládat, pokud možno aktivně a s osobním uspokojením, takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny, zejména v prostředí jemu blízkém, tj. v prostředí rodiny a školy, a zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají. V RVP PV jsou stanoveny následující 3 vzdělávací rámcové cíle (záměry).
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako osobnost působící na své okolí
Klíčové kompetence
Pro etapu předškolního vzdělávání jsou za klíčové považovány tyto kompetence:
- Kompetence k učení
- Kompetence k řešení problémů
- Kompetence komunikativní
- Kompetence sociální a personální
- Kompetence činnostní a občanské
RVP PV stanovuje podmínku, uskutečňovat vzdělávání předškolních dětí v 5 vzdělávacích oblastech:
- Dítě a jeho tělo (biologická oblast)
- Dítě a jeho psychika (psychologická oblast)
- Dítě a ten druhý (interpersonální oblast)
- Dítě a společnost (sociálně – kulturní oblast)
- Dítě a svět (environmentální)
V těchto oblastech děti získávají výše uvedené klíčové kompetence (způsobilosti), prostřednictvím dílčích cílů stanovených pro jednotlivé oblasti.
Dílčí cíle předškolního vzdělávání v 5 vzdělávacích oblastech
1. Dítě a jeho tělo (uvědomění si vlastního těla)
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
- vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
2. Dítě a jeho psychika (jazyk a řeč)
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání,
- přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
- rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
- osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla)
- vytváření základů pro práci s informacemi sebepojetí, city, vůle
- poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
- získání relativní citové samostatnosti
- rozvoj schopnosti sebeovládání
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
3. Dítě a ten druhý
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
- osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině apod.)
- vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.)
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- rozvoj kooperativních dovedností
- ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
4. Dítě a společnost
- poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
- vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
- rozvoj společenského i estetického vkusu
5. Dítě a svět
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- poznávání jiných kultur
- pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
- osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
- rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
- rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
Evaluace
- Cíle tříleté evaluace ŠVP PV 2013 – 2016
- Cíle roční evaluační činnosti
- Cíle roční autoevaluační činnosti školy – 1x za rok
- Hospitační a kontrolní činnost
- SWOT analýza 1x za 3 roky
- Zprávy ČSI
- Roční zpráva o VHŠ